Після закінчення війни в Україні ситуація для біженців може змінюватися залежно від різних факторів (статусу біженця, доступності допомоги та ресурсів, процесу реінтеграції у суспільство тощо). В інтерв’ю з відомим українським юристом, волонтером та з недавніх пір воїном ЗСУ Віктором Морозом ми розглянули деякі аспекти, які можуть чекати на українських біженців після закінчення війни.
Який буде статусу країнських біженців, коли війна закінчиться?
Тут вибір невеликий – необхідно або повернутися в Україну, або оформити дозвіл на проживання на будь-яких інших доступних підставах, оскільки після закінчення війни статус біженця буде припинено. Вам встановлять термін, протягом якого Ви повинні завершити свої справи в країні перебування і відправитися додому. Зараз багато країн надають фінансову допомогу та транспортні послуги українським біженцям, які хочуть повернутися до України. Наприклад, у Швейцарії залежно від кантону можуть надавати безкоштовні квитки в Україну та разову допомогу в розмірі 500 євро. Чи буде така підтримка після закінчення війни – невідомо.
Яка процедура закінчення війни?
Процедура закінчення війни може відрізнятися залежно від конкретної ситуації та держави, залученої у конфлікт. У разі України процедура закінчення війни включає прийняття Указу Президента України про завершення (припинення) військового стану. Однак важливо відзначити, що закінчення військового стану не завжди означає повне припинення конфлікту чи війни. Це може бути першим кроком до мирного врегулювання або переходу до іншого режиму безпеки.
У будь-якому випадку процедура закінчення війни залежатиме від контексту та політичної ситуації. Вона може включати переговори, мирні домовленості, міжнародне посередництво та інші дипломатичні зусилля з метою досягнення стабільного миру та врегулювання конфлікту.
Чи можуть українських біженців примусово висилати з країни, де вони мають захист?
Процедура закінчення війни може відрізнятися залежно від конкретної ситуації та держави, залученої в конфлікт. У випадку з Україною процедура закінчення війни включає прийняття Указу Президента України про завершення (припинення) військового стану. Однак важливо відзначити, що закінчення військового стану не завжди означає повне припинення конфлікту чи війни. Це може бути першим кроком до мирного врегулювання або переходу до іншого режиму безпеки.
У будь-якому випадку процедура закінчення війни залежатиме від контексту та політичної ситуації. Вона може включати переговори, мирні домовленості, міжнародне посередництво та інші дипломатичні зусилля з метою досягнення стабільного миру та врегулювання конфлікту.
Відповідно до цього, у 2018 році німецька влада прийняла рішення про припинення надання притулку та скасування статусу біженця для групи сирійських біженців. Це призвело до початку процедури висилки для тих, чиї заяви було відхилено або статус скасовано.
Як відбувається висилка біженців?
Процес висилки зазвичай включає такі кроки:
1. Оповіщення та нотифікація: біженці, чиї статуси скасовані або заяви відхилені, одержують повідомлення від уряду або міграційної служби про вирішення їхньої справи та намір вислати їх із країни.
2. Юридичне представництво та апеляція: біженці мають право на консультацію з юридичними фахівцями та можливість подати апеляцію чи оскарження рішення перед судом або відповідним органом.
3. Підготовка до висилки: у разі, якщо рішення про висилку підтверджується, біженці отримують час для підготовки до свого від’їзду, включно з урегулюванням особових справ, організацією подорожі та повідомленням міграційних властей про свої плани.
4. Фізична висилка: фізична висилка може бути здійснена шляхом організації депортаційних рейсів або супроводу біженців до кордону чи аеропорту.
Ступінь примусу та процедура висилки можуть різнитися залежно від конкретної країни та її законодавства. Важливо відзначити, що процес висилки біженців регулюється міжнародними правами та нормами, включно з принципами недоторканності особи та забороною на висилку до країн, де їм загрожує переслідування чи порушення прав людини.
Які можливості для українських біженців отримати правовий статус чи захист у країнах притулку?
Якщо розглядати можливість легального перебування в країні, що приймає, і після закінчення війни, про це потрібно подбати заздалегідь. Для потенційних іммігрантів, які планують отримати громадянство тієї чи іншої країни, процедура плюс/мінус скрізь однакова – потрібно отримати або робочий контракт і візу в цій країні, або інвестувати в майно чи бізнес, або оформити шлюб з громадянином цієї країни, або вступити на навчання до ВНЗ. У деяких країнах Німеччини також існують програми репатріації для етнічних німців.
Які виклики та можливості виникають для українських біженців щодо реінтеграції у суспільство після повернення?
Коли українські біженці вирішать повернутися до своїх рідних міст та сіл після закінчення війни, вони можуть зіткнутися з різними проблемами, включно з відновленням зруйнованих будинків та інфраструктури, доступом до послуг охорони здоров’я, освіти та засобів для існування. Після війни багато районів можуть бути зруйновані, зокрема житлові будинки, школи, лікарні, дороги тощо. Важливо відновити основну інфраструктуру, щоб біженці могли повернутися до функціонуючих громад.
Найімовірніше наших співгромадян чекатимуть труднощі з працевлаштуванням, оскільки робочі місця можуть бути зайняті. Реінтеграція в суспільство вимагатиме додаткової підтримки і цей процес може бути складним. Біженці можуть зіткнутися з труднощами в пошуку роботи, доступі до соціальних послуг та входження до нового соціального середовища.
До того ж після закінчення війни економічне відновлення країни може тривати довгий час. Це може створювати виклики для біженців, які повернулися, у доступі до засобів для існування. Сподіваємося, що держава та міжнародні організації зможуть забезпечити соціальну підтримку і допомогу в працевлаштуванні для полегшення процесу реінтеграції.
Як держава планує допомагати українським біженцям після закінчення війни?
На сьогодні немає законодавчо закріпленого плану допомоги з боку держави біженцям після закінчення війни. Подробиці цієї допомоги поки що не встановлені, тому нічого конкретного сказати не можу.
В ідеалі уряд та міжнародні організації зможуть пропонувати програми підтримки, тренінги та кредити для допомоги в старті власного бізнесу чи пошуку роботи. Це можуть бути житлова підтримка, медичне обслуговування, освіта та інші соціальні послуги тощо. Однак слід зазначити, що конкретні заходи допомоги та доступність ресурсів можуть різнитися в різних регіонах країни.
Важливим пунктом є надання житла державою. Багато біженців втратили свої будинки або житло через війну, і в цьому випадку реінтеграційні програми можуть надавати допомогу в забезпеченні тимчасовим або постійним житлом біженців, які повертаються.
Не менш важливим пунктом є економічна підтримка. Біженці можуть зіткнутися з труднощами в пошуку роботи чи поновленні своїх підприємств. Реінтеграційні програми можуть пропонувати фінансову допомогу, навчання та підтримку підприємництва для полегшення економічної реінтеграції.
І, звісно, соціальна адаптація та допомога. Біженці можуть зіткнутися з труднощами в адаптації до повернення у свої рідні місця після тривалої відсутності. Реінтеграційні програми можуть пропонувати психологічну підтримку, допомогу в освіті та доступ до основних послуг охорони здоров’я.
Чи є успішні приклади повернення біженців додому у світовій практиці? І які кроки робила ця країна, щоб забезпечити їхнє успішне повернення?
Безперечно! Те, що зараз проходить Україна, не нове. Військові біженці були за всіх часів і вся процедура прийому, підтримки та повернення громадян, які рятуються від війни, давно вже розроблена та відточена і технічно, і юридично.
Наприклад, В’єтнам пройшов через тривалу та руйнівну війну, що завершилася в 1975 році, провів аграрні реформи, спрямовані на перерозподіл землі між селянами та створення колективних ферм. Це допомогло забезпечити доступ до землі та засобів для існування для багатьох біженців, які повернулися, особливо в сільських районах. Також наприкінці 1980-х років В’єтнам взяв курс на економічні реформи, відомі як «Дій Мій». Вони включали легалізацію приватної власності, створення вільних економічних зон, залучення іноземних інвестицій та розвиток експорту. Ці реформи сприяли створенню нових можливостей працевлаштування та підприємництва для повернених.
Які перепони можуть виникнути на шляху повернення українських біженців та як їх можна подолати?
Поки що рано обговорювати можливі перепони на шляху повернення українських біженців, оскільки ситуація все ще динамічна і потребує подальшого аналізу та обговорення. Припускаю, що досить великий відсоток біженців захоче залишитися в країні, що приймає, проте не матиме на це підстав. Іншими словами, збільшиться чисельність українців, що нелегально перебувають у Європі.
Також можлива нова хвиля міграцій у країни, що приймають, аналогічно тому, що ми спостерігаємо зараз. Після деякого часу перебування в одній країні багато біженців попросили захист в іншій країні, більш комфортній на їхню думку з різних причин, наприклад, наявність соціальних виплат або безкоштовного житла, відповідний клімат, ціни на продукти, робота тощо. Нині деякі наші військові біженці перетворюються на економічних мігрантів, які борються за місце під сонцем та шукають потенційну країну для заробітку чи отримання громадянства. Найімовірніше після закінчення війни ми спостерігатимемо аналогічну хвилю міграцій до тих країн, які надають більш тривалу візу, наприклад, до Канади чи США. Адже зараз багато українців відкрили робочі візи до Канади, яка дає право на перебування та працевлаштування від трьох до десяти років, проте їхати туди не поспішають та живуть під захистом у Європі. Після закінчення війни можемо спостерігати масову міграцію українців до Канади.
Друге питання – як це все подолати. Над цим український уряд працює вже не перший місяць, адже з країни виїхали переважно жінки з дітьми, а це – ціле майбутнє покоління. Зараз мають бути розроблені максимально привабливі програми для повернення біженців назад, інакше на країну чекає демографічна криза. Це має бути і фінансова допомога, і житло, і підтримка у реінтеграції тощо.
Яких важливих аспектів соціальної підтримки потребують українські біженці після закінчення війни?
Як я вже говорив, після закінчення війни українським біженцям буде потрібна соціальна підтримка, а також допомога у працевлаштуванні. Це важливі аспекти для їхньої успішної реінтеграції в суспільство. Простими словами – доступ до медицини та фінансової допомоги, забезпечення біженців робочими місцями, відновлення зруйнованого житла чи надання нового, різні види допомоги для розвитку бізнесу тощо.
Як міжнародне співтовариство може сприяти розвитку сталого та безпечного майбутнього для українських біженців після закінчення війни?
Міжнародна спільнота може відіграти важливу роль у розвитку сталого та безпечного майбутнього для українських біженців після закінчення війни. Це може включати підтримку фінансових та соціальних програм, спрямованих на забезпечення їх відновлення та інтеграції в суспільство. Також міжнародні організації та країни можуть надати українським біженцям можливості отримати правовий статус чи захист у країнах притулку через програми переселення, притулку чи інші механізми, які можуть забезпечити їм безпеку та стабільність.
Матеріал створений за підтримки EnableMeUkraine