Перейти до вмісту
Головна Сторінка » За кордоном » Умови перебування за кордоном » 🇳🇱 Нідерланди

🇳🇱 Нідерланди

  • Оновлено
Контрольно-пропускний пункт із прапором Нідерландів

🧳 Прибуття у Нідерланди та правила в’їзду

Україна не межує з Нідерландами, тому подорож до цієї країни пролягатиме крізь інші держави ЄС. Для перетину кордону необхідно мати дійсний паспорт громадянина України для виїзду за кордон (закордонний паспорт). Але! Тих, хто прямує із зони проведення бойових дій або тимчасово окупованих територій, пропускають за внутрішнім паспортом чи ID-карткою. Наразі можна перебувати в Нідерландах до 180 днів (а не 90), а Службою імміграції та натуралізації Королівства Нідерланди (Immigration and Naturalization Service – IND) вирішується питання збільшення цього терміну.

Для тих, хто подорожує наземним транспортом (автівкою, автобусом чи потягом) вакцинація або тест на COVID-19 не потрібні. Однак деякі авіакомпанії можуть запросити дані документи під час посадки до літака.

📦 Гуманітарна допомога

В країні затверджена Програма підтримки біженців та запроваджена соціальна допомога. Також у Нідерландах існують офіційно зареєстровані організації української діаспори, куди можна звернутися по допомогу:

  • Фундація «Українці в Нідерландах»
  • Фундація «Oekraine Culturalis»
  • Фундація «Українська громада в Нідерландах»
  • Фундація «Brand New Ukraine».

Якщо у вас немає можливості зупинитися у друзів або родичів, влада Нідерландів прийме і розмістить вас у муніципальних приймальних центрах для вихідців із України. Тут вам забезпечать основні потреби, такі як сон, харчування та необхідне медичне обслуговування. У найбільших містах Нідерландів наразі функціонують наступні кризові центри допомоги людям, що потребують тимчасового захисту:

  • Утрехт, виставковий центр Jaarbeurs, Зал 7 (Hal 7)
  • Амстердам, виставковий центр RAI Convention Centre
  • Маастрихт, виставковий центр MECC Evenementencentrum
  • Гаага, Volmerlaan 12, 2288 GD, (Rijswijk).

Це не вичерпний перелік центрів допомоги – їх значно більше і в малих містах. Допомогу громадянам України у пошуку тимчасового житла також надає Червоний Хрест (запитання можна поставити українською, російською чи англійською через Whatsapp: +31 6 48 15 80 53).

Для того, щоб дізнатися, де найближчий кризовий центр, зверніться до муніципалітету (Gemeente), що знаходиться поруч із вами. В усіх центрах допомоги працюють волонтери, які за потреби надають допомогу з перекладом

🤲 Оформлення статусу тимчасового захисту

В Нідерландах, як і в інших країнах ЄС, українці можуть оформити статус тимчасового захисту, який дозволить Вам легально проживати в країні, працювати, а також надасть доступ до соціальних гарантій. Режим тимчасового захисту для громадян України включає право на проживання, медичне обслуговування, соціальне забезпечення, освіту неповнолітніх дітей, а також працевлаштування (або самозайнятість) у Нідерландах.

Отримати тимчасовий захист мають право ті, хто перебували в Україні перед 24 лютого 2022 року:

  • громадяни України;
  • особи без громадянства і громадяни третіх країн, які не є громадянами України, які перебували на законних підставах в Україні;
  • члени сім’ї зазначених вище осіб.

Також право на отримання тимчасового захисту мають зазначені особи, які вже перебували в Нідерландах станом на 24 лютого 2022 року.

Щоб отримати тимчасовий захист, громадяни України мають звернутися до відповідної міської ради – муніципалітету, (gemeente) для реєстрації в базі персональних записів (BRP). До бази включаються персональні дані громадянина України та адреса місця проживання в Нідерландах. У разі проживання в нідерландській сім’ї, громадянин України має обов’язково з’явитися до муніципалітету разом із власником чи орендарем, який підтвердить місце проживання. У разі розміщення в готелі – зазвичай процедура реєстрації організовується безпосередньо в готелі представниками муніципалітету.

У великих містах реєстрацією займаються окремі центри: 

  • у Амстердамі – Центр прибуття (Arrival Centre) за адресою: Amsterdam Centraal (центральна станція), Stationsplein 7;
  • в Утрехті – кризовий притулок Jaarbeurs (Crisisopvang Jaarbeurs), адреса: Jaarbeursplein, Utrecht.

Потрібно заздалегідь на веб-сайті муніципалітету або в телефонному режимі призначити час зустрічі (afspraak) в муніципалітеті.

Реєстрація проходить у два етапи:

1. Після прибуття Вам необхідно отримати місцевий ідентифікаційний номер (BSN) у муніципалітеті регіону, в якому ви плануєте проживати. 

2. Для отримання підтвердження статусу тимчасового захисту, зверніться до міграційної служби. Попередній запис можна зробити на сайті міграційної служби.

З собою необхідно мати паспорт громадянина України та закордонний паспорт. Після заповнення спеціальної форми та проведення реєстрації, представник служби має вклеїти до вашого закордонного паспорта спеціальну наліпку (в Нідерландах її називають «стікер»), яка буде підтверджувати, що Вам дозволено жити та працювати на території Нідерландів. Також завдяки цій реєстрації ви зможете без перешкод виїхати з Нідерландів, наприклад, щоб відвідати родичів в Україні та повернутись назад. 

Якщо у вас немає закордонного паспорта, то замість наклейки ви отримаєте окремий документ. Тимчасовий захист у Нідерландах надається на 1 рік (до березня 2023), але потім його за потреби продовжують ще на пів року, а потім – знову. Відтепер наявність документа, що підтверджує отриманий статус тимчасового захисту у Нідерландах, обов’язковий для працевлаштування в країні. Більш детально про процедуру реєстрації.

Правовим режимом тимчасового захисту, отриманим у Нідерландах, громадяни України можуть користуватися лише в цій країні. Так само людина, яка перебуває в Нідерландах, але отримала тимчасовий захист в іншій країні ЄС, має повернутися до цієї країни для проживання. Але! Громадяни України, які отримали тимчасовий захист в Нідерландах, можуть подорожувати до інших країн-членів ЄС.

Дані бази персональних записів (BRP) щодо громадян України в автоматичному режимі дані передаються до IND, тобто окремо до цієї служби звертатися не обов’язково. Водночас громадяни України можуть подати заявку на тимчасовий захист безпосередньо до аплікаційного центру IND у Тер Апелі. У разі зміни адреси місця проживання варто пройти повторну процедуру реєстрації у відповідному муніципалітеті.

📃 Документи та реєстрація в муніципалітеті

У разі відсутності закордонного паспорту, громадяни України можуть звернутися до українського консульства в Гаазі (Zeestraat 78, 2518ADsGravenhage, телефон +31 70 362 60 95) для отримання тимчасового міжнародного посвідчення особи. Таке посвідчення видається на підставі документів, що підтверджують особу.

Неповнолітні, які прибули разом із своєю сім’єю, але не мають документа, що посвідчує особу, реєструються муніципалітетом на підставі заяви під присягою батьків (за умови підтвердження родинного зв’язку). Іноземці мають надати документ, що посвідчує особу, а також посвідку на проживання в Україні.

Відсутність всіх цих документів унеможливлює реєстрацію в базі персональних записів (BRP). Такі люди можуть звернутися за отриманням статусу біженця в Нідерландах.

Як відбувається реєстрація в муніципалітеті?

Після подання відповідних документів, муніципалітет здійснює перевірку особи громадянина України. Після отримання підтвердження, громадянин України запрошується для співбесіди з працівником муніципалітету. За результатами співбесіди громадяни України отримують сповіщення про успішний процес реєстрації, після чого протягом 4-5 днів електронною поштою має надійти ідентифікаційний номер (BSN, burgerservicenummer).

Ідентифікаційний номер (BSN) надається громадянам України муніципалітетом після реєстрації громадян як резидентів цього муніципалітету, після чого така особа вважається жителем Нідерландів (ingezetene). При цьому громадянам України не варто реєструватися як нерезидент (niet ingezetene) у Базі даних записів нерезидентів (RNI).

Для чого це потрібно?

Реєстрація в Нідерландах дозволяє громадянам України отримати місцевий ідентифікаційний номер (BSN).

BSN використовується у багатьох випадках для підтвердження того, що особа є резидентом Нідерландів. Ідентифікаційний номер використовується при реєстрації в муніципалітеті, укладенні контракту на роботу, відкритті рахунку в банківських установах, отриманні медичної страховки, реєстрації дитини в садочку чи в школі тощо. Це той документ, який всюди вас ідентифікує і містить всю необхідну інформацію про вас, для отримання будь-яких послуг.

Дані бази персональних записів (BRP) використовуються урядовими організаціями країни, зокрема, IND для організації проживання громадян України в Нідерландах.

На сьогодні відомо, що український біометричний паспорт буде сам по собі дозволом на проживання (зазвичай іноземцям видається посвідка на проживання, яка містить необхідні відмітки щодо правового режиму перебування в Нідерландах, який поширюється на відповідну особу).

💶 Фінансова підтримка

Українці мають право на фінансову підтримку у Нідерландах – 260 євро, як на дорослого, так і на дитину. При тому ця сума складається з двох частин: 205 євро, як оплата за харчування та 55 євро на одяг та інші особисті потреби. Тобто, якщо Ви проживаєте у центрі для біженців та отримуєте там харчування, то муніципалітет може видавати Вам лише 55 євро на місяць. 

Біженці, які мешкають у родинах будуть отримувати додатково 215 євро на дорослого та 55 євро на дитину для того, щоб покрити виплати, яка понесе приймаюча родина. Але! Приймаючі сім’ї не отримують жодних компенсацій, включно із комунальними послугами. Тому вам варто домовитись із сім’єю, яким чином ви зможете компенсовувати частину їх витрат, використовуючи ці кошти від держави. Додаткову допомогу на одяг та особисті витрати отримують ті, хто потребують тривалого догляду – наприклад, в лікарні або госпіталі – 56,12 євро на місяць. За добровільну (волонтерську) роботу в муніципальному притулку та на його території вам можуть нарахувати додаткову плату в розмірі 14 євро на тиждень, яка не впливатиме на розмір соціальних виплат.

Виплати допомоги припиняться, якщо ви влаштуєтесь на роботу або покинете житло, яке було надано Вам муніципалітетом. 

Детальніше про те, як отримати допомогу.

Як відкрити банківський рахунок у Нідерландах. 

❗️ З 1 лютого 2023 року зміниться розмір соціальної допомоги на харчування, одяг і доплату для приймаючої сім’ї (допомога зі сплати платежів за опалення та воду). Сума буде прирівняна соціальній допомозі для інших груп у Нідерландах, таких як шукачі притулку, власники статусу біженця та люди, які отримують допомогу по соціальному забезпеченню.

🐱 В’їзд з домашніми тваринами

В’їзд із домашніми тваринами дозволений, незалежно від наявності паспорту тварини та чіпу. Але на момент прибуття до Королівства Нідерланди власник зобов’язаний якнайшвидше звернутися до ветеринара для обстеження тварини з України на сказ. Для в’їзду з країни за межами ЄС – стандартні умови: чіп, вакцинація від сказу та підтвердження наявності в тварини антитіл до сказу. Також деякі авіакомпанії можуть попросити документи на тварин. Тому варто ознайомитися з цим питанням на сайті конкретного перевізника, якщо ви плануєте дістатись до Нідерландів літаком. В більшості готелів можна перебувати з тваринами, але лише за певних умов: наприклад, з невеликими тваринами менше трьох кілограм. Це варто уточнювати в конкретному готелі, куди ви плануєте поселитися.

👩‍👧‍👦 В’їзд із дітьми (та дітей без супроводу)

Дитину може супроводжувати один з батьків або інший близький родич. Для підтвердження родинних зв’язків необхідно мати відповідні документи. Нотаріально засвідчена згода на виїзд знадобиться лише у випадку, якщо дитину супроводжує не близький родич.

Неповнолітнім громадянам України без супроводу надається необхідний супровід волонтерської організації NIDOS. Такі діти можуть бути розміщені з дорослими родичами, в прийомній сім’ї, в приймальних центрах з особливими умовами для неповнолітніх або з людиною, яка опікувалася дитиною під час в’їзду до Нідерландів.

♿️ Оформлення статусу інвалідності та допомога від держави

В Нідерландах не відбувається автоматичного підтвердження статусу інвалідності. Наприклад, якщо у вас у Україні друга група інвалідності через діагноз цукровий діабет, в Нідерландах він не вважається підставою для оформлення статуту інвалідності. 

Але! Навіть без статусу інвалідності, маючи хронічні захворювання, ви можете отримати лікування, обстеження, візит до лікарів, технічні засоби та реабілітацію – маючи медичне страхування, ви отримуєте все це безоплатно. Жодних документів не потрібно подавати – вся інформація міститься в єдині базі BSN через ваш ідентифікаційний номер. 

Яка процедура отримання необхідного вам лікування?

Спершу звернутися до сімейного лікаря, що випише направлення на аналізи чи обстеження, що підтвердять вашу потребу в лікуванні. Далі через муніципалітет можна отримати необхідне лікування чи технічні засоби (наприклад, інсулін чи засоби для вимірювання рівня цукру, ін’єкції, рентгени, аналізи). Atalmedial – це місцева поліклініка, де знаходиться сімейний лікар і лабораторія для забору аналізів. Spaarne gasthuis – місцева муніципальна лікарня, у якій можна знайти профільних лікарів та пройти всі процедури. Усі ці лікарні підв’язані через ваш DigiID. Він робиться власноруч на сайті, куди ви вносите свій BSN (burgerservisenummer).

Підтверджений статус інвалідності дає ті ж самі пільги, що й в Україні: безоплатне лікування, знижка на проїзд у громадському транспорті, доступ до реабілітації та санаторіїв. Втім, для отримання доступу до цієї допомоги, вам не обов’язково підтверджувати статус – медичне страхування покриває ці потреби.

Щодо реабілітації та вузькопрофільного лікування, існують спеціальні медичні центри при університетах. Щоб туди потрапити, вам потрібне направлення від лікаря. Після нього асистенти спеціаліста присилають підтвердження, пропонують лікування і реабілітацію. Для цього потрібен лише ваш код BSN та паспорт.

🩺 Медицина

Українці у Нідерландах мають право на безкоштовну медичну допомогу. До базового пакета послуг належать візит до сімейного лікаря, лікування гострих та хронічних захворювань, допомога стоматолога при гострому болі, а також можливість отримати окуляри, слухові апарати та деякі ліки. 

Для отримання допомоги при інвалідності чи хронічних захворюванням вам не потрібно мати багато документів чи виписок: медичне страхування за ідентифікаційним кодом покриває і це також. Єдиний нюанс, який варто знати: в Нідерландах ці процедури займають значно більше часу, ніж в Україні.

В країні існує система контролю відвідування лікарів – ви отримаєте запрошення на прийом від лікаря, що покриває лікування вашим страхуванням. При цьому, якщо пропустити призначене відвідування лікаря, потрібно сплатити штраф – сума залежить від того, яка ціна відвідування цього спеціаліста. В деяких випадках це 45 євро. 

👩‍🏫 Освіта

Школи в Нідерландах безкоштовні. Навчання проходить нідерландською мовою, але в деяких школах створюють спеціальні українські класи. Однак, наразі нідерландська система освіти переживає досить серйозне навантаження, у зв’язку з великою кількість біженців. Тому, можливо, дитина зможе приступити до навчання не одразу. З дитячими садочками ситуація ще більш складна. До них спостерігаються великі черги, а навчання там платне.

Українські школи в Нідерландах:

Також функціонують 6 українських суботніх/недільних шкіл: у Гаазі, Амстердамі, Роттердамі, Гронінгені, Ейндховені та Утрехті.

🏠 Житло

Після прибуття до Нідерландів ви можете звернутися до одного з пунктів гуманітарної допомоги. Вони працюють у великих містах країни. Зверніться у Центр прийому біженців у Роттердамі або Центр прийому біженців в Амстердамі. Адреси та контакти центрів інших міст ми вказували на початку статті. Тут можна відпочити, а також отримати інформацію про притулки та спланувати свою подальшу подорож. Навіть в екстреному притулку (на три дні) вам оберуть комфортне місце відповідно до ваших потреб, якщо ви маєте інвалідність (поселять на першому поверсі, щоби не довелось підніматися сходами, чи запропонують ліжко замість розкладного спального місця).

Зазвичай муніципалітет Нідерландів розселяє українців до тимчасового житла – це може бути, як окрема кімната, так і ліжко у гуртожитку. Уряд пропонує українцям проживання у готелях, на базах відпочинку, пристосованих для розміщення людей приміщеннях шкіл або госпіталів. У більшості готелів також враховують безбар’єрність при поселенні. Оплатою, умовами та харчуванням займається муніципалітет.

Важливо! Ви не будете мати права на притулок, якщо потрапите до в’язниці за рішенням суду; якщо ваше клопотання про дозвіл на проживання буде відхилено; або якщо виявиться, що у вас є нідерландське громадянство. Також муніципалітет може позбавити вас місця проживання та соціальних виплат, якщо ви не будете з’являтися в муніципальному притулку більше 28 днів.

Інший варіант проживання – приймаюча сім’я. В такому випадку ви будете проживати у будинку родини, яка погодилась вас прийняти. Всі сім’ї перед поселенням біженців проходять відповідні перевірки. Заявки приймають лише від тих родин, які можуть гарантувати українцю власну кімнату. Проживати у родині ви зможете до 3-х місяців. Після завершення цього періоду – можете продовжити термін проживання, якщо у вас та власника будинку буде таке бажання. Сайт Takecarebnb – містить сервіс подання заявки на житло, протягом опрацювання якої існує можливість поселення до нідерландської сім’ї на строк до 3-х місяців.

Також Ви можете орендувати житло самостійно. Однак це не дуже просто. В першу чергу Ви повинні мати стабільний дохід у Нідерландах. Зазвичай орендодавця вимагають, щоб Ваш дохід на місяць перевищував вартість оренди втричі. Нагадуємо, навіть якщо ви оселилися у приватної особи, вам все одно потрібно зареєструватися в муніципалітеті для отримання BSN номера, що надає доступ до держпослуг.

Оренда квартири з двома спальнями у Амстердамі обійдеться в 1700 євро. Існує так зване «соціальне житло» – оренда з великою знижкою, – але черги на нього чекають роками. Знайти квартиру можна на сайтах: Рararius або Funda. Також в нагоді стануть наступні сайти із пошуку житла:

takecarebnb.org/en

sharemyhome.org/uk/i-need-a-home

icanhelp.host

host4ukraine.com

prykhystok.in.ua/find

Детальніше про реєстрацію проживання.

👩‍💼 Робота

Статус тимчасового захисту автоматично надає вам право працювати. Ваша наклейка в паспорті (той самий «стікер») від міграційної служби є доказом про надання тимчасового захисту та доступу до ринку праці. Роботодавець може прийняти вас на роботу лише на підставі трудового контракту, термін якого не може перевищувати термін надання тимчасового захисту. Шукати роботу можна через місцевий центр зайнятості (uitzendbureau). Зазвичай вони пропонують роботу для людей без досвіду – фізичну працю або тимчасове працевлаштування. Там зібрано багато вакансій, для яких потрібні лише базові знання англійської мови, або знання мови зовсім не вимагається. 

Також роботу можна шукати самостійно на сайтах:

Влаштовуючись на роботу, ви позбуваєтесь соціальних виплат від держави.

🚌 Транспорт

Проїзд у громадському транспорті в Нідерландах платний. Але! Безкоштовний проїзд надається тільки для українців, які тікають від війни, і лише протягом перших 24-х годин перебування в Нідерландах. Також громадяни України можуть безкоштовно подорожувати потягами Nederlandse Spoorwegen (NS, Нідерландська залізниця). Для отримання безкоштовного квитка, в залізничній касі варто пред’явити посвідчення особи громадянина України та німецький, бельгійський, французький або австрійський квиток на потяг, оформлений не раніше ніж за 24 години, щоб продовжити подорож територією країни.

Українці, які планують приїхати у Нідерланди на власному автомобілі, повинні мати поліс страхування, так звану «Зелену карту». Оформити зелену картку онлайн. Якщо Ви подорожуєте з дітьми, то вони мають перебувати у дитячому автомобільному кріслі.

🗣 Мовна підтримка

Отримуючи послуги від держави, ви можете замовити послуги перекладача. Наприклад, ви телефонуєте до аналогу системи HELSI.me (електронної системи там немає, потрібно телефонувати), і коли записуєтесь до лікаря, можете попросити перекладача для візиту. Також існують куратори при муніципалітетах чи в притулках, які допомагають вирішувати такі питання: записатися до лікаря чи отримати документи. Куратор також може відігравати роль перекладача, адже вони часто вихідці з України. 

В Нідерландах дуже поширена англійська мова. Щоби допомогти вам вивчити нідерландську, держава забезпечує офлайн та онлайн курси мови – записатися на них можна через муніципалітет, він і оплачує відвідування цих курсів.

☝️ Корисні контакти

  • Контактні дані Посольства України в Королівстві Нідерланди:
    Zeestraat, 78 2518 AD The Hague
    Телефони: +31-703-62-60-95, +31-703-60-72-18
    Електронна пошта: emb_nl@mfa.gov.ua consul_nl@mfa.gov.ua
  • Служба імміграції та натуралізації Королівства Нідерланди (Immigration and Naturalization Service, IND) – номер телефону: 088 043 0430 (після з’єднання слід натиснути цифру 9), з-за кордону: +31 88 043 0430.
  • Національна лінія підтримки (нідерландською та англійською): +31 247 247 247
  • Центральне агентство з прийому шукачів притулку (Central Agency for the Reception of Asylum Seekers (COA), номер телефону: +31 88 715 70 00.
  • Незалежна правозахисна організація із захисту прав біженців (VluchtelingenWerk Nederland (VWN), номер телефону: +31 20 346 72 00.
  • Фонд українців у Нідерландах – номер телефону гарячої лінії (українською): +31 10 200 5661 (з 09-00 до 18-00 з понеділка по пʼятницю), електронна пошта: support@ukrainians.nl

Джерела

Сайт Посольства України в Королівстві Нідерланди

Інтерв’ю з українськими біженцями в Нідерландах

Сайт ресурсу Visit Ukraine

Ресурс «Закон і бізнес»

Ресурс «How2go»