Перейти до вмісту
Головна Сторінка » Послуги » Освіта

Освіта

  • Оновлено

Асистент учня (дитини) з особливими освітніми потребами

Учасником освітнього процесу, окрім іншого, є асистент учня (дитини). Він забезпечує соціальні потреби учня з особливими освітніми потребами. Асистентом дитини може бути:

  • або соціальний робітник
  • або один із батьків (інший законний представник)
  • або уповноважена батьками особа

Якщо функції асистента учня (дитини) виконує соціальний робітник, йдеться про надання базової соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.

Звертаємо увагу! За твердженням Міністерства освіти і науки України асистентом учня (дитини), насамперед, має бути соціальний робітник, який надає базову соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання.

Зміст послуг, що надаються асистентом учня (дитини), та її обсяг для кожного отримувача соціальної послуги визначаються індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб. Водночас за загальним правилом такими послугами є:

  • допомога в самообслуговуванні
  • допомога у спілкуванні та взаємодії з оточенням, зокрема, з іншими дітьми, педагогами й людьми
  • організація харчування та допомога у прийнятті їжі
  • організація пересування та допомога під час пересування
  • спостереження за станом здоров’я, допомога в проведенні необхідних процедур
  • допомога під час занять у гуртках, секціях, клубах, культурно-освітніх, спортивно-оздоровчих, науково-пошукових об’єднаннях на базі закладів освіти
  • допомога під час ігрової діяльності для дітей дошкільного віку, інших видів діяльності під час освітнього процесу
  • допомога під час здійснення рухової активності
  • організація денного відпочинку (сну) у закладах дошкільної освіти

Послуги асистента учня (дитини) для батьків або інших законних представників дитини є безоплатними. Водночас вартість соціальної послуги, що надається за рахунок коштів місцевих бюджетів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідних місцевих бюджетів.

Алгоритм дій для організації отримання дитиною соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання за рахунок бюджетних коштів

1. Подання одним із батьків чи іншим законним представником дитини до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради за місцем проживання заяви в паперовій або електронній (із накладенням електронного підпису заявника) формі.

До заяви необхідно додати копію висновку Інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, в якому зазначено про потребу дитини в супроводі під час інклюзивного навчання (в асистенті учня (дитини).

Інформація про інклюзивно-ресурсні центри в Україні.

Також до заяви доцільно додати такі документи:

  • оригінал та копію свідоцтва про народження дитини
  • оригінал та копію свідоцтва про шлюб (за умови, якщо у місті зареєстрований один із батьків)
  • копію медичного висновку про дитину з інвалідністю
  • копію довідки про захворювання дитини, виданої лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу
  • оригінал та копію паспорта матері / батька
  • оригінал та копію реєстраційного номера облікової картки платника податків матері / батька.

2. Прийняття структурним підрозділом з питань соціального захисту населення рішення про забезпечення дитини соціальною послугою супроводу під час інклюзивного навчання за рахунок бюджетних коштів.

3. Проходження дитиною оцінювання індивідуальних потреб протягом 5 робочих днів з дня отримання зазначеного рішення надавачем соціальної послуги.

Індивідуальні потреби дитини оцінюються фахівцем із соціальної роботи / соціальним працівником / соціальним менеджером надавача соціальної послуги із залученням дитини та одного з батьків (іншого законного представника) дитини, педагогічних працівників, а також фахівців інклюзивно-ресурсного центру, залучених до команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.

Важливо! Через 30 днів з дати надання соціальної послуги за ініціативою надавача соціальної послуги, дитини, одного з батьків (іншого законного представника) дитини, керівника закладу освіти або уповноваженої ним особи (зокрема, асистент вчителя) може проводитися повторне оцінювання індивідуальних потреб дитини з метою коригування індивідуального плану. Надалі повторне оцінювання індивідуальних потреб дитини здійснюється фахівцем із соціальної роботи / соціальним працівником / соціальним менеджером надавача соціальної послуги у разі потреби один раз на півроку.

4. У п’ятиденний строк із дня оцінювання індивідуальних потреб дитини складається індивідуальний план. Він переглядається через 30 днів з дати надання соціальної послуги, надалі – за потреби, але не рідше ніж один раз на півроку.

5. Укладення договору про надання соціальної послуги між одним із батьків (іншим законним представником) дитини та надавачем послуги асистента учня (дитини) в письмовій формі. Кожна зі сторін отримує один примірник договору.

Важливо! Рішення про надання / відмову в наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач. Відмова у наданні соціальної послуги супроводжується письмовим повідомленням батьків або інших законних представників дитини із зазначенням причин відмови.

Алгоритм допуску асистента учня (дитини) до виконання обов’язків

1. Подання письмової заяви у довільній формі одного із батьків (іншого законного представника) дитини щодо допуску асистента учня (дитини) до участі в освітньому процесі разом із висновком інклюзивно-ресурсного центру.

2. Проходження спеціальної підготовки, що підтверджується відповідним документом, виданим суб’єктом надання освітніх послуг із підвищення кваліфікації. Тривалість підготовки становить не менше 15 годин.

Важливо! Якщо батьки бажають самостійно здійснювати супровід своєї дитини в освітньому процесі та виконувати функції асистента учня (дитини), вони можуть пройти відповідну підготовку в центрі соціальних служб або у іншого суб’єкта надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації та отримати сертифікат, що підтверджує проходження відповідного навчання. Зокрема, батьки можуть звернутися до обласного Інституту післядипломної педагогічної освіти для проходження відповідної підготовки.

Також умовою, за якою один із батьків дитини може стати асистентом учня (дитини), є його працевлаштування соціальним робітником у надавача комунального сектору (наприклад у центрі надання соціальних послуг чи центрі соціальних служб) або реєстрація ФОП чи здійснення трудової діяльності соціальним робітником у надавача недержавного сектору (в рамках реалізації механізму соціального замовлення).

3. Підписання договору між закладом освіти та асистентом учня (дитини) за погодженням батьків.

4. Проходження асистентом учня (дитини) профілактичного медичного огляду.

5. Прийняття керівником закладу освіти наказу про допуск асистента учня (дитини) до освітнього процесу.

6. Надання дитині послуг асистентом дитини. Строки надання послуги залежать від індивідуальних потреб дитини та узгоджуються з її батьками (законними представниками).

Обов’язковими вимогами до асистента дитини є (1) дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти та (2) неприпустимість втручання в освітній процес і виконання функцій педагогічних працівників (до прикладу, надання освітніх послуг в закладі освіти, надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо організації освітнього процесу тощо).

Асистенту учня (дитини) заборонено впливати на освітній процес і надавати освітні послуги, а також давати рекомендації педагогам.

Насамкінець, законодавство вимагає від батьків (інших законних представників дитини):

  • попереджати не менше ніж за три робочих дні заклад освіти про відмову бути асистентом учня (дитини) або зміну уповноваженої ним особи
  • інформувати про розірвання договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним з батьків (іншим законним представником) отримувача соціальної послуги
  • своєчасно інформувати про невідвідування дитиною закладу освіти, зміну режиму дня дитини

Корисні посилання:

Лист Міністерства освіти і науки України від 19 серпня 2022 р. № 1/9540-22 «Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти»

Лист Міністерства освіти і науки України від 31 серпня 2023 р. № 1/13094-23 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році»

Законодавство України:

Закон України «Про соціальні послуги»

Закон України «Про дошкільну освіту»

Закон України «Про повну загальну середню освіту»

Закон України «Про позашкільну освіту»

Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530

Типове положення про республіканський Автономної Республіки Крим, обласний, Київський та Севастопольський міський центр соціальних служб, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 р. № 479

Порядок організації надання соціальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 р. № 587

Типовий договір про надання соціальних послуг, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2020 р. № 847

Умови допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України 17 листопада 2021 р. № 1236

Державний стандарт соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2021 р. № 718

Типова програма спеціальної підготовки асистента учня (дитини), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2023 р. № 708

Асистент вчителя

У школах, де запроваджене інклюзивне навчання, вводиться посада асистента вчителя для роботи з учнями з особливими освітніми потребами з розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти.

Педагогічне навантаження асистента вчителя у закладі загальної середньої освіти становить 25 годин на тиждень.

Асистент вчителя є педагогічним працівником та забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами, а також досягнення такими учнями результатів навчання, передбачених відповідним державним стандартом.

У разі неможливості замінити вчителя, який відсутній з поважних причин, іншим вчителем тієї ж спеціальності, можлива заміна асистентом вчителя. Однак асистент вчителя може заміняти вчителя тільки у свій позаробочий час.

Асистент вчителя приймається на роботу за трудовим договором.

Кваліфікаційні вимоги до асистента вчителя

Для того, щоб стати асистентом вчителя, необхідно відповідати кваліфікаційним вимогам педагогічного працівника, а саме:

  • мати педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію
  • вільно володіти державною мовою (для громадян України) або володіти державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства)
  • моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я особи повинен дозволяти виконувати професійні обов’язки

Здійснювати свою діяльність асистент вчителя повинен із дотриманням принципів поваги до індивідуальних особливостей дитини з особливими освітніми потребами, дотримання її інтересів, недопущення дискримінації та порушення прав такої дитини; активної співпраці з батьками дитини з особливими освітніми потребами; залучення їх до освітнього процесу та розробки індивідуальної програми розвитку; конфіденційності та дотримання етичних принципів тощо.

Функції асистента вчителя

Асистент вчителя входить на постійній основі до складу команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває освіту в умовах інклюзивного навчання в закладі загальної середньої освіти, та виконує такі функції:

  • спостерігає за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб
  • бере участь в організації освітнього процесу дитини з особливими освітніми потребами
  • бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку
  • бере участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми / індивідуального освітнього плану (для закладів дошкільної освіти
  • адаптує освітнє середовище, навчальні матеріали відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з особливими освітніми потребами
  • оцінює спільно з вчителем / вихователем рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених індивідуальною програмою розвитку
  • готує інформацію для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб
  • надає інформацію батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з особливими освітніми потребами

Обов’язки асистента вчителя:

Перелік посадових обов’язків асистента вчителя визначається посадовою інструкцією, яка затверджується керівником закладу освіти.

Загалом обов’язки асистента вчителя передбачають роботу не лише з дитиною, яка має особливі освітні потреби, а й допомогу всім іншим учням класу. Тому асистент вчителя, навіть якщо дитина відсутня у школі, все одно має перебувати на робочому місці, виконувати свої обов’язки, й відповідно отримувати за цей день заробітну плату.

Якщо асистент вчителя має відповідну кваліфікацію, яка відповідає потребам дитини з особливими освітніми по требами згідно з її індивідуальним планом розвитку, він може проводити з такою дитиною додаткові психолого-педагогічні й корекційні заняття, проте виключно за договором цивільного-правового характеру. Обсяги таких послуг не повинні перевищувати 12 годин на тиждень (480 годин на рік), якщо працівник за основною посадою отримує повний посадовий оклад.

Серед конкретних обов’язків асистента вчителя такі:

  • використовувати державну мову в освітньому процесі відповідно до вимог законодавства
  • володіти навичками з надання домедичної допомоги дітям
  • постійно підвищувати свою педагогічну майстерність
  • дотримуватися принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу
  • повідомляти про факти булінгу (цькування), свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів щодо його припинення
  • забезпечувати особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами
  • брати участь у розбудові інклюзивного освітнього середовища разом з іншими педагогічними працівниками закладу освіти
  • забезпечувати партнерство з вчителем та іншими учасниками освітнього процесу
  • організовувати спільно з учителем/ями освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання
  • забезпечувати комунікацію закладу освіти та батьків (інших законних представників дитини) з метою організації навчання учнів з особливими освітніми потребами
  • координувати дистанційне навчання з батьками (іншими законними представниками) дитини, зокрема, завчасно попереджати про зміни розкладу, необхідні навчально-дидактичні матеріали тощо
  • здійснювати підготовку матеріалів для дистанційного навчання для учнів з особливими освітніми потребами, зокрема, консультувати батьків щодо їх використання
  • забезпечувати підготовку індивідуальних завдань та адаптацію їх до використання в умовах дистанційного навчання
  • забезпечувати індивідуалізацію технологій дистанційного навчання з урахуванням особливих освітніх потреб, зокрема, обирати відповідні інструменти, консультувати батьків щодо технічних особливостей їх використання з учнями з особливими освітніми потребами
  • асистувати вчителю під час проведення дистанційних занять
  • надавати учню та його батькам (іншим законним представникам) рекомендації щодо дотримання норм при користуванні комп’ютерною технікою

Якщо асистент вчителя помічає, зокрема, під час дистанційного навчання, психотравмуючі сімейні ситуації, нервозність батьків, систематичне невиконання з дітьми завдань, надмірну вимогливість до дитини або надмірну опіку тощо, він повинен повідомити про це вчителя, практичного психолога та керівника закладу освіти.

Обмеження в діяльності асистента вчителя

Асистент вчителя в межах свого педагогічного навантаження не надає (не проводить) корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги (заняття), не надає консультацій та завдань замість вчителя-логопеда, практичного психолога чи інших фахівців. Асистент учителя не розробляє самостійно індивідуальну програму розвитку, не здійснює направлення батьків (інших законних представників) до вузьких спеціалістів, не змінює самостійно освітню траєкторію учня.

Також асистент вчителя не здійснює фізичний супровід здобувача освіти та не забезпечує його соціально-побутові потреби, зокрема, він не зобов’язаний надавати допомогу в одяганні / роздяганні, відвідуванні туалету, харчуванні.

Законодавство України:

Закон України «Про повну загальну середню освіту»

Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»

Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. № 963

Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2018 р. № 609

Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 р. № 1205

Корисні посилання:

Лист Міністерства освіти і науки України від 06 листопада 2020 р. № 1/10-3943 «Щодо заміни вчителів у закладах загальної середньої освіти»

Лист Міністерства освіти і науки України № 1/1274-23 від 27 січня 2023 року «Про право працівників закладів освіти займатися викладацькою діяльністю у своєму закладі освіти»

Асистент вчителя: обов’язки, навантаження, оплата праці та відмінність від асистента дитини

Вимоги та обов’язки асистента вчителя / дитини та логопеда – юридичне роз’яснення

Як і де отримати освіту переселенцям

Актуальна інформація щодо науки і освіти внутрішньо переміщених осіб від Закарпатської військової адміністрації. Серед іншого Ви знайдете відповіді на такі запитання:

  • Які документи необхідно подати для зарахування дитини з особливими освітніми потребами до інклюзивної групи, якщо вона тимчасово переїхала з окупованої території?
  • Як можна відновити висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини в разі втрати під час переїзду?
  • Де можуть відвідати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття діти з особливими освітніми потребами дошкільного віку?
  • Чи буде створено спеціальні умови для учасників з особливими освітніми потребами під час Національного мультипредметного тесту?
  • Які є пільги для навчання?
  • Які документи підтверджують право на пільги для навчання?
  • Хто має першочергове право використовувати пільгові довгострокові кредити для здобуття освіти?
  • Хто має право на отримання соціальних стипендій під час навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти?
  • Які заклади вищої освіти тимчасово переміщені?

Інформацією про вступ до інклюзивного класу чи групи від Міністерства освіти і науки України.

Якщо у Вас є запитання щодо прав та обов’язків батьків дітей з особливими освітніми потребами, стосовно обрання для своєї дитини закладу освіти, освітньої програми, соціальних послуг тощо, ознайомтеся з відповідною інформацією на Ресурсі «Україна. ІНКЛЮЗІЯ. Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів».

Ресурс «Україна. Інклюзія» містить інформацію про права та обов’язки батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо:

  • обрання для своєї дитини закладу освіти;
  • обрання освітньої програми;
  • соціальних послуг, тощо.

Посібник про те, куди звертатися батькам дітей з інвалідністю, які залишили свою домівку. У ньому йдеться про:

  • кризову підтримку під час війни;
  • освіту;
  • медичні та соціальні послуги, які можна отримати дітям з інвалідністю.

Документ підготував Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) разом із Львівським центром реабілітації «Джерело».

Законодавство України

  1. Закон України «Про освіту»
  2. Закон України «Про дошкільну освіту»
  3. Закон України «Про повну загальну середню освіту»
  4. Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»
  5. Закон України «Про фахову передвищу освіту»
  6. Закон України «Про вищу освіту»
  7. Закон України «Про позашкільну освіту»

Перелік постанов Кабінету Міністрів України, наказів та листі Міністерства освіти і науки України з питань інклюзивної освіти

Корисні посилання

Ресурс «Україна. ІНКЛЮЗІЯ. Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів»