Перейти до вмісту
Головна Сторінка » Допомога » Державна підтримка » Фізична ідентифікація внутрішньо переміщених пенсіонерів

Фізична ідентифікація внутрішньо переміщених пенсіонерів

  • Оновлено

Із 2004 року в Україні діє фізична ідентифікація для отримувачів пенсії та соціальних виплат. Ця процедура дозволяє перевірити, чи дійсно кошти отримує саме та людина, якій вони призначені.

Фізична ідентифікація внутрішньо переміщеної особи, яка одержує пенсію через поточний рахунок в установі акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» (далі – Ощадбанк), проводиться кожні шість місяців із дня відкриття рахунка або з дня проведення попередньої фізичної ідентифікації.

Не проводиться ідентифікація осіб, які мають інвалідність І групи та осіб, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги; а також тих, хто отримує виплати через акціонерне товариство «Укрпошта» (далі – Укрпошта).

На сьогодні ідентифікуватись можна, окрім іншого, віддалено. Зазначене передбачено для тих осіб, які мають певні труднощі з ідентифікацією офлайн, приміром, перебувають на окупованій території або за кордоном.

Способи фізичної ідентифікації

  1. Особисте звернення до будь-якого зручного сервісного центру Пенсійного фонду України (далі – ПФУ) з документом, що посвідчує особу.
  2. Авторизація в особистому електронному кабінеті на веб-порталі електронних послуг ПФУ за допомогою кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»).

Як ідентифікуватися за допомогою Дія.Підпису від ПФУ

  1. Ідентифікація за допомогою відеоконференцзв’язку.

Як записатись на проходження ідентифікації у режимі відеоконференцзв’язку від ПФУ.

Алгоритм ідентифікації пенсіонерів з числа ВПО шляхом відеоконференцзв’язку від ПФУ.

Для проведення сеансу потрібно підготувати паспорт або тимчасове посвідчення громадянина України і, за потреби, документ, що підтверджує повноваження законного представника, та документ, який посвідчує його особу. Після верифікації орган ПФУ не пізніше ніж за 10 днів після проведення відеоконференцзв’язку виносить рішення щодо встановлення / невстановлення особи одержувача та не пізніше трьох робочих днів після ухвалення рішення повідомляє одержувача / законного представника / помічника про результат проведеного відеоконференцзв’язку. Якщо рішення негативне, орган ПФУ має надати роз’яснення причин, порядок та строки повторного звернення для проведення відеоконференцзв’язку, а також порядок оскарження такого рішення. Рішення надсилається на вказану особою електронну пошту. Його також можна знайти в особистому кабінеті на веб-порталі електронних послуг ПФУ.

  1. Ідентифікація одержувачів пенсій в установах Ощадбанку шляхом особистого звернення.

При собі необхідно мати: 1)  документ, що засвідчує особу (паспорт громадянина України, паспорт для виїзду за кордон, посвідчення моряка тощо); 2) банківську картку; 3) пенсійне посвідчення.

У касі Ощадбанку треба виконати будь-яку з таких дій: або зняти готівку, або дізнатися баланс коштів на рахунку, або змінити ПІН-код.

  1. Посвідчення в установленому порядку за зверненням одержувача, який тимчасово проживає за кордоном, відповідною закордонною дипломатичною установою України факту, що фізична особа є живою, шляхом видачі відповідного документа.

Надалі цей документ разом із заявою про продовження виплати пенсії, складеною в довільній формі, потрібно надіслати рекомендованими поштовими відправленнями або поштовими відправленнями з оголошеною цінністю територіальному органу ПФУ за місцем перебування особи на обліку. Заява про продовження виплати пенсії разом із сканованою копією вказаного документа може бути подана через веб-портал електронних послуг ПФУ.

Важливо! У ПФУ закликають пенсіонерів, які перебувають за кордоном, проходити ідентифікацію за допомогою відеоконференцзв’язку чи через веб-портал електронних послуг ПФУ.

Особливості проходження ідентифікації певними категоріями осіб

Маломобільні громадяни у зверненні на проходження ідентифікації шляхом відеоконференцзв’язку вони можуть зазначити про необхідність присутності під час проведення відеоідентифікації персонального асистента або помічника.

Замість недієздатних та обмежено дієздатних отримувачів пенсії процедуру проходять суб’єкти здійснення опіки чи піклування (зокрема, опікуни, піклувальники, уповноважені представники органів опіки та піклування або спеціальних закладів).

Особа з порушеннями слуху та мовлення у зверненні може зазначити інформацію про необхідність залучити до сеансу відеоідентифікації перекладача жестової мови.

Наслідки непроходження фізичної індентифікації

Якщо людина не пройде ідентифікацію, її пенсія накопичуватиметься на розрахунковому рахунку до моменту проходження процедури. Також у разі наявності в територіальних органах ПФУ надісланої Ощадбанком інформації про відсутність видаткових операцій за рахунками протягом шести місяців підряд нарахування пенсії продовжується, але з 1 січня 2024 р. нарахована сума пенсії не перераховується на рахунки їх одержувачів до проходження фізичної ідентифікації. Нарахована сума пенсій внутрішньо переміщеним особам перераховується на рахунки їх одержувачів територіальними органами ПФУ після проходження ними фізичної ідентифікації починаючи з місяця припинення фінансування виплати пенсії.

Крім того, відсутність протягом року ідентифікації одержувача пенсії з обов’язковим пред’явленням ним паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу і підтверджує вік, та документа, визначеного законодавством, для з’ясування місця проживання є підставою для незарахування суми пенсій на поточний рахунок. У такому випадку орган Пенсійного фонду України припиняє перерахування пенсії на поточний рахунок у визначену одержувачем установу уповноваженого банку і проводить виплату через призначеного оператора поштового зв’язку за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання одержувача в населеному пункті у межах України в установленому порядку.

Якщо суми пенсії отримуються з використанням платіжної картки, строк дії якої перевищує один рік, і протягом року за такою платіжною карткою не проводилися видаткові операції особисто одержувачем, а банком протягом року не проводилася фізична ідентифікація особи, орган ПФУ забезпечує проведення ідентифікації та верифікації особи на підставі пред’явленого (в обов’язковому порядку) одержувачем особисто паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу і підтверджує її вік, та визначеного законодавством документа, в якому зазначено відомості про місце її проживання. Органи ПФУ можуть забезпечити проведення ідентифікації та верифікації особи за допомогою відеоконференцзв’язку.

Важливо! Якщо фізичну ідентифікацію пройдено, але пенсію не виплачено, – необхідно звернутися до органів ПФУ і повідомити дату та спосіб проходження ідентифікації. ПФУ надасть допомогу у з’ясуванні обставин та вирішенні питання.

Законодавство України:

Постанова Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2014 р. № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам»

Постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. № 1596 «Про затвердження Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках»